Alibaba ir viens no pasaules lielākajiem uzņēmumiem ar kopējo tirgus kapitalizāciju 160 miljardiem ASV dolāru un ikgadējo apgrozījumu, kas mērāms 15 miljardu dolāru apmērā. Alibaba ir uzņēmums, kas tika dibināts 1991. gadā un tā dibinātājs bija uzņēmējs Džeks Ma, kurš kopš tā laika ir kļuvis par vienu no bagātākajiem cilvēkiem pasaulē.

Alibaba

alibabaAlibaba savos pirmsākumos bija maza biznesa mājas lapa, kura mēģināja savienot dažādus Ķīnas biznesus un ražotājus ar pircējiem gan pašā Ķīnā gan ārpus tās. Džeks Ma ir 50 gadus vecs biznesmenis, kura patreizējā vērtība tiek lēsta no 20 līdz 30 miljardiem dolāru un tas viņu ierindo starp pasaules visbagātākajiem cilvēkiem. Alibaba pašlaik ir Ķīnas lielākais e-komercijas uzņēmums, kuram pieder vairākas e-komercijas mājas lapas, kas kopumā visas apgroza līdz pat 100 miljardiem ASV dolāru ceturksnī, kas nozīmē, ka gada laikā caur kompānijas mājas lapām izplūst vairāk kā 400 miljardi ASV dolāru liels naudas apjoms. Lai gan Alibaba apgroza tik lielu naudas apjomu tomēr tās patiesais apgrozījums, jeb nauda, ko kompānija iegūst sev ir tikai līdz šiem 15 miljardiem Dolāru, jo šis uzņēmums patur tikai mazu daļu no visu šo darījumu summas. Bet tāds arī ir šī uzņēmuma mērķis proti būt par pasaules lielāko uzņēmumu tieši apgrozījuma apjomā un tādā veidā arī iegūt šo lielo peļņu izkonkurējot cenā visus pārējos uzņēmumus un pēc tam iegūstot lielāko tirgus daļu.

Aliexpress

aliexpressAliExpress savukārt arī ir viena no uzņēmuma mājas lapām kas tika palaista 2010. gadā un kopš tā laika jau ir spējusi sasniegt pat 5 miljardu ASV dolāru apgrozījumu, bet Alibaba ienākumi no šī projekta jau ir mērāmi ap 50 miljoniem ASV dolāru ceturksnī, jeb ap 200 miljoniem gadā, kas nebūt nav maza naudas summa. Aliexpress mājas lapa pamatā ir tendēta uz internacionālajiem darījumiem, kur no vienas puses Ķīnas ražotājiem tiek piedāvāta platforma, kur pārdot savas saražotās lietas, bet no otras puses ārzemju patērētājiem tiek dota iespēja par zemām cenām iegādāties visas šīs preces. Aliexpress tīmekļa vietne pamatā apkalpo Krievijas, Brazīlijas un Eiropas tirgus un dažās valstīs šai mājas lapa ir izdevies sasniegt pat līdz 60% no patērētāju veiktajiem pasūtījumiem un tādā veidā ar savām zemajām cenām šī kompānija izstumj no tirgus vietējos spēlētājus. Aliexpress portāls var lepoties ar vairāk kā 100 miljoniem dažādu produktu, kas pieejami vairāk nekā 200 dažādās valstīs un tāpēc, ka šis portāls var piedāvāt daudz zemākas cenas nekā vietējie tirgotāji, tad visas iesaistītās puses ir apmierinātas. Aliexpress, jeb pati kompānija, kas izveidoja šo mājas lapu teorētiski neko nepārdod, bet gan piesaista dažādus ražotājus, lai tie pārdod savas preces un tāpēc kompānijai nav jāraizējas par piegādi vai citām sarežģītām operācijām. Bet viena lieta, ko aliexpress garantē ir tas, ka tu saņemsi savu naudu atpakaļ, ja produkts, ko tu pasūtīji nepienāks vai arī tas būs sabojāts. Šāda sistēma ir ļoti draudzīga pircējiem, bet tās ieviešanas sākumos tā nebija īpaši populāra starp ražotājiem, jo tas nozīmē, ka tie naudu saņem tikai tad, kad prece ir piegādāta un tas var aizņemt pat vairākas nedēļas. Tāpēc, lai varētu korekti darboties aliexpress tīmekļa vietnē ražotājiem ir vajadzīgi lieli naudas iekrājumi, ko tad var likt lietā lai finansētu šos sūtījumus kamēr tie nonāk līdz klientiem.

Kopumā skatoties tad ir redzams, ka Džeks Ma un viņa partneri ir izveidojuši ļoti pateicīgu biznesu, jo Alibaba pamatā ir tikai kā starpnieks un kompānijai ir jānodrošina gan ražotāju gan klientu vēlmes, bet visas transakcijas pamatā notiek bez kompānijas ziņas un Alibaba tikai iekasē procentuālu ieguvumu no katra pirkuma, tādā veidā arī radot šo milzīgo apgrozījumu un peļņu. Atšķirībā no citiem interneta veikaliem, Alibaba arī gūst peļņu no pārdošanas un 2015. gada pirmajā ceturksnī kompānija guva vairāk kā 460 miljonu dolāru lielu peļņu, kas nozīmē, ka 2015. gada laikā uzņēmums var sasniegt pat 2 miljardu dolāru tīro peļņu.

Pēdējo gadu laikā Alibaba ar šiem lielajiem ienākumiem un peļņu mēģina iespraukties daudz un dažādās industrijās pērkot dažādus uzņēmumus sākot no mazākiem interneta veikaliem citās valstīs līdz pat mobilo telefonu ražotājiem. Un tieši uzņēmuma pirmatnējā kotēšanās ASV biržā bija tā, kas ļaus šai kompānijai vēl ātrāk izplesties jo šī kotēšanās radīja vairāk nekā 25 miljardus ASV dolāru, ko tad arī uzņēmums izmantos, lai iekarotu jaunus tirgus un palielinātu savu apgrozījumu. Šī kotēšanās tiek lēsta, kā pasaulē lielākā un kopš šīs sākotnējās kotēšanās, kā jau es iepriekš minēju tad uzņēmums ir audzis un tā patreizējā tirgus kapitalizācija ir 160 miljardi ASV dolāru, bet neilgi pēc IPO Alibaba sasniedza pat 250 milijardu kapitalizāciju, kas šo interneta gigantu ierindoja starp pasaules lielākajiem uzņēmumiem pat apsteidzot ASV vairumpārdošanas veikalus Wall-Mart.

Par to, kas Alibaba un Aliexpress sagaida nākotnē mēs varam tikai minēt, bet ja uzņēmumam izdosies augt un tā izaugsme neapstāsies tad šis interneta gigants varētu iekarot lielu daļu no pasaules interneta mārketinga industrijas. Un ņemot vērā, ka Alibaba grupas uzņēmumi Ķīnas pirkšanas svētkos, kas ir līdzīgi Melnajai piektdienai radīja ap 9.3 miljardiem ASV dolāru apgrozījumu kas ir 1/3 no Latvijas iekšzemes kopprodukta, jeb visa apgrozījuma, ko Latvijas valsts un uzņēmumi veic viena gada laikā. Šāda salīdzināšana liek saprast cik šis uzņēmums tomēr ir liels un 24 gadu laikā ir spējis sasniegt šādus apmērus. Tad atliek tikai padomāt, kas notiks tuvāko 10 vai 20 gadu laikā.